Pro budoucí prvňáčky

Co by měl umět budoucí prvňáček

Budoucí prvňáček musí:

  • mít dostatečné hygienické návyky – měl by se umět vysmrkat, zakrýt rukou ústa při kašlání, kýchání, měl by si umět dojít na záchod, utřít se, umýt si ruce apod.
  • rozumět opačným významům jako méně-více; malý–velký; široký- úzký; tlustý- tenký; apod.
  • určit orientaci – levá, pravá strana; napravo, nalevo – např. směrování šipek, případně pozice předmětu vůči pevnému bodu
  • rozeznávat základní barvy a tvary
  • napočítat do 10
  • vyjmenovat dny v týdnu, roční období
  • nakreslit lidskou postavu (detaily), včetně 5 prstů
  • umět správně držet tužku a zároveň mít přiměřený tlak na tužku. Umět držet tužku je asi nejdůležitější věc, aby se dítěti následně dařilo psaní
  • recitovat básničku a zpívat písničku
  • představit se, vědět kde bydlí, kolik je mu let, jak se jmenují jeho rodiče
  • zapínat knoflíky a zavazovat tkaničky. Kamenem úrazu jsou dnešní boty na suchý zip. Ale když se zeptáte v hračkářství, určitě vám nabídnou pomůcky (dřevěnou botičku s tkaničkou, apod.), na kterých můžete trénovat vázání tkaniček
  • mít dostatečnou slovní zásobu – umět vyprávět děj příběhu nebo o svých rodičích, vyjadřovat se srozumitelně, dobře vyslovovat a mluvit spontánně. Další problém dnešních předškoláků je správná výslovnost. Logopedové se "hroutí" pod návalem dětí a někteří rodiče čekají, než na ně přijde řada i několik měsíců. Pokud máte pochybnosti – poraďte se s pediatrem, dle jeho rozhodnutí vám napíše případné doporučení

Určitě dětem čtěte, říkejte si básničky a nenechte je zbytečně dlouho sedět u televize nebo počítačových her

  • umět myslet logicky při konkrétních předmětech, seřadit čísla od nejmenšího po největší, týká se čísel 1-5, maximálně 1-10, poznat na jaké písmeno slovo začíná, rozlišit podobně znějící slova
  • zacházet s nůžkami
  • napodobit tiskací a psací písmeno
  • popsat co nakreslil
  • soustředit se na práci, vydržet dostatečně dlouho, odolávat rušivým podnětům, případně i překonat únavu, mít tělesnou obratnost a být manuálně šikovné
  • navazovat kontakt s cizími lidmi (učitelé a ostatní děti), musí umět komunikovat, kooperovat a zároveň se musí umět podřídit autoritě, ovládat své emocionální projevy, být schopné odložit splnění svých přání na pozdější dobu, snažit se dokončit započatou práci, pracovat ve skupině na zadaném společném úkolu, ochotně se zapojit do společných her a dokázat ustoupit jinému dítěti
  • být samostatné a soběstačné – umět se najíst, obléknout a rozumět pokynům, dodržovat stanovená pravidla chování, podřídit se pokynům dospělého, i když je to pro něho nepříjemné, chápat nutnost řádu a pravidel, mít pozitivní postoj ke škole a k učení, těšit se do školy – dítě si rádo hraje na školu, má zájem o nové věci a rádo klade otázky.

Spoustu z těchto bodů si děti osvojí ve školce, ale jenom školka všechnu práci nezastane. Dobré je nenásilně, hravou formou dítě průběžně a včas připravovat. Existuje spousta knih pro předškoláky – kde mohou děti trénovat své dovednosti. Soustředění můžete podpořit při hraní pexesa, deskových nebo karetních her. Logické myšlení např. při dávání hádanek.

Jestli se vám teď udělalo snad mdlo, nepanikařte. Ono to nakonec nebude tak hrozné. Začněte postupně cvičit základní věci, které dítěti činí problémy.

Úplně nejdůležitější je:

- držet správně tužku,

- umět komunikovat,

- mít slušnou výslovnost, umět popsat děj na příslušném obrázku nebo jak pohádka pokračuje dál,

- umět napsat své jméno případně i příjmení,

- napočítat do 10

- mít hygienické návyky a sociální dovednosti

- dodržovat pravidla chování a umět se podřídit pokynům dospělého